Werken in de detailhandel.
De branche waarin je op voorhand weet dat je genaaid wordt, je weet alleen nog niet hoe hard.
Een goede graadmeter is vaak het uitvoerend personeel.
Wanneer een vastgeroeste glimlach de paniekerige blik in hun ogen compenseert, weet je dat je je op gevaarlijk terrein begeeft.
Enger nog is de extatische sfeer die vaak op de werkvloer heerst binnen de onderbetaalde hulpkrachten met een flexcontract.
Ik voel mij uitverkoren u te helpen! Ik vind het héérlijk om hier te werken! Mijn leidinggevenden zijn zùlke fijne mensen! De sfeer is gewèldig! Ik ben compleet afhankelijk van dit salaris en zal àlles doen deze baan te behouden.
Onlangs kwam ik een derde, overtreffende trap van bedrijfscultuur tegen, op het randje van ouderwetse hersenspoeling.
Een niet nader te noemen scandinavische meubelgigant hangt de filosofie aan dat er geen onderlinge verschillen zijn. Van schoonmaker tot directeur, iedereen is gelijk.
Als vakantiekracht ben je wel een beetje minder gelijkwaardig. Wat minder in de zin van dat je drie salarisschalen lager wordt ingedeeld. Wat lager in zin van dat overuren mogelijkerwijs een maand later worden uitbetaald. En lager omdat het nog niet helemaal duidelijk is waar je contract bij verzending van Polen naar Nederland nou precies is kwijtgeraakt.
De haast sektarische insteek zit hem met name in de zin van het gevoel één grote, blije warenhuisfamilie te zijn. Je bent niet zomaar een werknemer, je behoort nu tot een speciaal ras. Je bent nu tsjakka-we-gaan-er-weer-tegenaan-met-z’n-allen-blij dat je een klant tevreden mag stellen. Je mag nu net dat stapje harder lopen voor net dat beetje minder inkomen dan verwacht.
Je hebt de twijfelachtige eer om de interne gedragscode na te leven, neigend tot het puriteinse. Als nieuweling heb je soms nog het lef deze in twijfel te trekken. In dat geval zullen boze blikken fonkelen, maar de aan gekte grenzende glimlach breder groeien. Deze regels gelden voor iedereen, dat hóórt nou eenmaal zo.
Grapjes stellen wij op prijs, maar enkel als wij ze maken. We raden je aan te lachen.
Dat noemen we het detailshandeleffect, welkom in de familie.