Zoals ik al eerder heb vermeld, bezit ik één groot talent in dit leven; het slopen van fietsen. Ongeacht het model, de staat van zijn, of zelfs ook maar de kleur, kan ik garanderen dat ik de fiets binnen een aantal weken kapot heb.
Zonder al te veel moeite, zonder powertools of andere zware gereedschappen, of zelfs maar zonder enig geweld, kan ik jouw vervoersmiddel omtoveren in een roestende hoop schroot.
Maar, zoals men zegt, with every upside there is a downside, en zo ook voor deze merkwaardige vaardigheid.
Mijn eigen fietsen ontkomen helaas niet aan mijn kunsten. Al dan niet bedoeld, veranderen al mijn fietsen in rammelende tweewielers, waar de onderdelen langzaam af vallen.
Vanwege dit sublieme talent bezit ik een ‘backup fiets’, aangezien ik nooit weet wanneer mijn ijzeren ros het begeeft.
Nu wil het feit dat mijn fiets onlangs weer kapot ging. Niet alleen was de ketting kapot, nee, na intensief onderzoek bleek de volledige as te zijn doorgebroken, en het hele onderstel-trapper-deel moest vervangen worden. Volgens de fietsenmaker kwam dit niet vaak voor, en moest ik naar zijn idee mijn fiets wel onder een stoomwals hebben gelegd om dit voor elkaar te krijgen. Het tegendeel is echter waar; een stoeprandje was ruim voldoende om de klus te klaren.
Al lichtelijk chagrijnig liet ik mijn fiets achter bij de fietsenmaker, waar hij ruim een week zou verblijven, maar het feit dat ik nog een backup fiets had stemde mij enigszins gerust.
De volgende ochtend verliet ik het huis, pakte mijn reserve fiets, en nog geen 50 meter verder breekt prompt de as af.
Een halfuur later stond fiets nummer twee, met exact dezelfde diagnose ook bij de fietsenmaker, gezellig naast zijn lotgenootje in de wachtrij.
Ruim een week later en vele euro’s lichter was het tijd om mijn fietsen op te halen. De eerste werd de zaak uitgereden, ik stapte op, en brak exact dezelfde as weer doormidden. Omdraaien, en weer netjes inleveren ter reparatie.
Poging nummer twee dan maar. Mijn reservefiets bracht mij zowaar helemaal terug naar huis, en de andere fiets kon ik binnen een week weer ophalen.
Welnu, dit voorval vond gisteren plaats.
Echter, toen ik vanochtend op mijn reserve fiets stapte, bemerkte ik halverwege de rit een mankement.
Niet alleen heb ik nu een lekke band, ook ziet mijn wiel er uit alsof hij ieder moment kan dubbelvouwen.
0900-klotefiets, voor al uw sloop- en smijtwerk.